„Oblicza wampiryzmu” – motywy wampira we współczesnej popkulturze

Stowarzyszenie Badaczy Popkultury Trickster zaprezentowało ostatnio kolejny tom swojej biblioteczki. Tym razem miłośnicy grozy znajdą w nim dla siebie całkiem sporo interesujących tematów. Nad całością unosi się złowrogi… ale nie do końca, cień wampira.

„Wampirom ze Śląska i Moraw, postaciom książkowym, filmowym i serialowym, a nawet bohaterom musicali i utworów hip-hopowych przyglądają się badacze z całej Polski. W tomie przeczytamy m.in. o wizerunku wampira-detektywa w amerykańskiej popkulturze, starożytnych monstrach przypominających wampiry czy przemianie wizerunku kinowego krwiopijcy z bezwzględnego demonicznego potwora w romantycznego kochanka. Publikacja przybliży nam także m.in. kwestię wiary w powrotników, czyli istoty powracające z zaświatów, i zachęci do rozważań na temat symboliki rytuałów przejścia w micie wampirycznym” – czytamy na stronie oficjalnej.

Za redakcję tomu odpowiadali tricksterzy Anna DeptaSzymon Cieśliński i Michał Wolski, a recenzji naukowej podjęła się dr Magdalena Kamińska z Zakładu Badań nad Kulturą Filmową i Audiowizualną Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, znana ze swojej książki Upiór w kamerze.

Darmową książkę w wersji PDF możecie pobrać TUTAJ.

 

Spis treści

Anna Depta, Szymon Cieśliński, Michał Wolski

Wstęp albo Nowe twarze starych upiorów

Daniel Wojtucki

Elementy wiary w szkodliwą, pośmiertną aktywność zmarłych na Śląsku i Morawach w świetle relacji i dokumentów z XVI–XVIII wieku

Agata Szylińczuk

Krew i wampiry w kulturze klasycznej

Adrianna Fiłonowicz

Stając się krwiopijcą. Mit wampiryczny a symbolika rytuałów przejścia

Anna Kaczmar

Śledztwo prowadzi Nieumarły. Wizerunek wampira-detektywa w amerykańskiej popkulturze

Magdalena Jackowska

Postwampir jako element złożoności narracyjnej i fabularnej serialu jakościowego

Daria Tyblewska

Współczesne wampiry a człowieczeństwo – analiza porównawcza Edwarda Cullena i Stefana Salvatore’a

Magdalena Grabias

Pożegnanie z Draculą. Jak współczesne kino uśmierciło demona

Kaja Łuczyńska

Co robimy w ukryciu, czyli mockument w wampirycznym wydaniu

Paulina Kajzer

Film o wampirach jako opowieść o czasie i jego wartości na przykładzie Tylko kochankowie przeżyją Jima Jarmuscha

Karolina I. Kaleta

Taniec Wampirów – historia i recepcja kultowego musicalu

Adrianna Chorąży

Wampiryczne motywy we włoskim rapie jako hip-hopowe symbole idiosynkratyczne. Przykład L’amore eternit Fedeza

Małgorzata Potent-Ambroziewicz

Skaza Krzyżowa i mlaski – zrekonstruowane wampiry w prozie Petera Wattsa

Jarosław Dobrzycki

Joshua York – wampir oświecony. O protagoniście powieści Ostatni rejs „Fevre Dream” George’a R. R. Martina

 

News Reporter

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

code